Nyheter 

Framtidens sport: Racing i luften

Drönarmarknaden växer och växer. Men det många inte vet är att det finns en sport med drönaren i huvudrollen. Glen Bales, 27, har utövat sporten i flera år och förklarar alla aspekter till den relativt okända sporten.

Flera associerar drönare med vackra flygbilder men de flesta vet inte att drönare även har en egen sport. Sporten kallas för drönarracing och där hinner man inte njuta av utsikten eftersom det är full fart när drönarna når sin maxhastighet uppemot 230 km i timmen. Det var för sex år sedan Glen Bales såg ett klipp på Youtube där de körde en drönare genom en skog i Frankrike som intresset för drönarflygning uppstod.

Glen Bales har tagit examen i maskinteknik på Chalmers och hans kunskaper inom teknik har han till sin fördel inom drönarracing.

Det händer ofta att man kraschar och att drönaren går sönder. Och det är svårare att laga om man inte har några tekniska kunskaper.

När det är dags för tävling berättar Glen att det börjar med att man åker till eventet kvällen innan. Det är på tävlingsdagen man får se banan för första gången och innan tävling går man en så kallad ”trackwalk” för att se hur man ska köra banan. Tävlingen börjar med kvalet där man kör så många varv som möjligt under en och en halv minut. Kvalresultatet använder man till att dela in förarna i finalerna. Det är sex finaler som är uppbyggda som en stege och det börjar med finalen F. De två snabbaste från final F går vidare till final E. Så fortsätter de tills det är finalen A där det avgörs vilka som hamnar på pallen. Det är sex piloter i varje final. Man måste vinna två heat i final A för att klassas som vinnare.

När drönarna svischar igenom banan med hastighet uppemot 200 km i timmen vore det svårt att styra den med blotta ögat, men tack vare VR-glasögon är vyn som om man sitter i cockpiten i drönaren.

Det är som att köra på en motorväg men det är som att man har en kon framför ansiktet för man ser inget åt sidorna.

Under vintern är det inomhussäsongen som gäller. Det är väldigt få tävlingar under denna tid på året. Det är träning en gång i veckan i Göteborg där Glen håller hus. Den senaste tävlingen för Glen var i augusti då Swedish drone cup höll en tävling i Göteborg. Det är värt att nämna att det var en liten tävling där Glen både var med och tävlade men även var tävlingsledare. Att vara tävlingsledare innebär att man är ansvaring för att tävlingen går som den ska. Glen berättar även att de som är med och tävlar ställer även upp som spotter. Spotter är lite som en domare som sitter bakom en pilot och ser samma som piloten för att se till att banan körs på rätt sätt. Detta gäller tävlingar i Sverige, i större tävlingar finns det personer som har hela ansvaret för domarrollen. På vissa tävlingar ställer Glen upp som kommentator för att göra tävling mer underhållande.

Glen ( i blå tröja) agerar spotter

Huvudcupen i Sverige kallas Swedish drone cup och som innehåller 10 deltävlingar, de flesta tävlingarna är mellan Stockholm och Skåne. Glen har även tävlat i några världscuptävlingar i Finland och Frankrike.

Den tävlingen jag är mest stolt över är världscupen i Finland där jag kom trea i finalen.

Glen tävlar bara inte utan han är även styrelsemedlem på Swedish drone cup och både ingenjör och manager för Apex Drone Racing. Apex Drone Racing är ett nordiskt baserat racingteam som tävlar i drönarracing runt om i världen. Glen har varit med som manager med Apex i tävlingar utomlands, bland annat i Rumänien och Lichtenstein.

Man tävlar inte för sig själv utan det är teamtävling där det är fyra piloter i varje team. När man tävlar möts en pilot mot en pilot i motståndarlaget. När alla har kört ett heat är det dags för det sista heatet och där kör alla åtta piloter samtidigt.

Sporten är fortfarande relativt ung, så det är i dagsläget inte många som kan leva på det.

Det behövs mer tid för att sporten ska utvecklas och att drönarmarknaden ska mogna. Det behöver komma in lite fler spelare på den scenen också för att det ska vara aktuellt att lägga stora pengar på den sortens marknadsföring som behövs för att betala för ett racingteam.

Men eftersom det är en så ung sport så behövs bara några år för att bli duktig inom sporten. Om man flyger några gånger i veckan under ett år så kan man absolut vara med att tävla i svenska tävlingar enligt Glen. Det finns en även en nybörjarklass med lite lättare banor. Men du kanske undrar hur man får tag på drönare? Det går att köpa drönare direkt från hyllan, men det vanligaste är att man bygger själv. Om man ska köpa in allt som behövs från scratch skulle allt kosta runt 10 000 kr. Men det bästa tipset från Glen är att som nybörjare öva på datorn eftersom det är billigt.

Det är väldigt bra att kunna öva på datorn, man kan krascha hur många gånger som helst utan att det kostar något

När det är dags att lämna dator och ge sig ut för att öva med en riktig drönare så gäller det att hitta en öppet utrymme, som en fotbollsplan. Om man vill kan man utmana sig själv och köra bland träd, men risken är stor att man kraschar. Om man kraschar är det oftast propellerna som går sönder, vilket kostar runt 30 kr att byta.

Drönarracing är en mansdominerad sport där det inte finns några aktiva kvinnor i Sverige. Det finns några aktiva kvinnor på internationell nivå men sporten verkar intressera män mer. Glen tror att en ny generation med mer teknikintresse hos kvinnor kan locka fler in i sporten.

Hur drönarracings framtid kommer utspela sig är oviss, men om du inte blir lätt åksjuk är det bara leta upp en drönarsimulator på datorn och pröva sporten!

Related posts